torsdag 4 mars 2010

Tänkvärda ord...

Igår var jag med en väninna och hennes man på en super intressant föreläsning på Park Avenue.


Temat var "Den som vill mest vinner!" och föreläsare var Christer Olsson. Christer är just nu aktuell med sin bestseller "Vart är du på väg - och vill du dit?", en bok om att leda sig själv och andra. Christer Olsson är ägare till ett företag som heter Kandidata/Utvecklingspoolen och arbetar kontinuerligt med utbildningar för bland annat IKEA, Volvo och Handelsbanken. Inriktiningen är utvecklings- och utbildningsprogram inom affärsmannaskap, sälj & service, ledarskap och grupputveckling.

Föreläsningen skulle hålla på i nästan 3 timmar och jag var dödstrött. Så när dom bjöd på smörgåsar innan tänkte jag lite för mig själv att jag får nog smita i pausen. Framförallt när de i början av föreläsningen pratade om att det var tänkvärda ord för chefer att ta med sig i arbetet och utveckligen i att leda och arbeta med sin grupp. Ha tänkte jag för mig själv, vilken grupp...jag skulle väl visserligen kunna kalla mig för VD men knappast chef...jag har ju ingen att chefa över :-) Om jag inte ringer in lilla Linn igen då förstås... Ännu mer komiskt blev det när de skulle lotta ut en egen föreläsning på företaget...ha ha skulle jag sitta där då som enda åhörare...mycket komiskt!

Men jäklar vilken karismatisk människa det var! Timmarna sprang faktiskt förbi och man lyssnade till varje ord han sa, och bjöd dessutom på en hel del riktiga skratt!! Det är coolt med människor som inte bara brinner för en sak utan även kan få en hel församling att lyssna till och suga i sig varje ord! Mycket av det han pratade om är egentligen väldigt självklara saker, man har bara inte riktigt tänkt på dom på det sättet tidigare.



Det handlade också om sunt förnuft men som var baserat på en vetenskaplig grund. Han pratade bland annat om att det nu i tuffa tider ställs nya krav på ledare. Att den oro som anställda, kunder och leverantörer känner påverkar såväl arbetsklimat som lönsamhet. Hur gör man då för att motivera och leda? Hur bygger man en kultur som bygger på vilja, acceptans och respekt? Hur identifierar vi medarbetare som är mest framgångsrika i en sån kultur? Stor del av svaren på dessa frågor handlade om personlig utveckling. Och det var detta som gjorde föreläsningen så intressant även för mig. För detta handlar ju om varje människa och inte stora företag. Saker som jag i mitt lilla företag kunde ta till mig också. Och jätte mycket saker som även var tänkvärda i förhållanden, både med en partner och i vänskapsrelationer. Så det var verkligen en jätte intressant kväll och jag är jätte glad att jag gick dit. Efteråt bjöd de på vin i baren så där satt vi en stund och pratade igenom det han hade pratat om. Riktigt bra att göra lite reflektioner och återkopplingar efteråt så man inte glömmer direkt allt bra som han sa!

Tack Katarina för en jätte bra kväll!

Ikväll blir det vin på Björns Bar, det ser jag fram emot!!
Kraam!


2 kommentarer:

  1. Det lät verkligen intressant! Det vill jag höra allt om ikväll :-)
    Vill även passa på att säga att du skriver jättebra och bloggen är kanon!!
    kram

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jag har varit i din affär en gång och gillade den verkligen. Såå mysigt! Kommer nog tillbaka snart. Nu sitter jag här och surfar runt och hamnar på din blogg och så har du skrivit ett inlägg om min granne. Världen är allt bra liten ibland :) Jag kan avslöja att han är hur trevlig som helst personligen också ;).

    Men men.. Känner inte dig men ville bara säga att jag tycker att din blogg är väldigt trevlig och kul att läsa.

    Allt gott!
    /Carolina

    SvaraRadera