söndag 7 mars 2010

La Camilla

Idag är det min namnsdag...grattis grattis till mig :-) I min familj har vi aldrig firat namnsdagar men en väninna skickade sms och grattade och i deras familj är det nästan lika stort som födelsedagar så jag kör på den linjen :-) Och dagen till ära har det ju varit underbart vårigt väder med till och med lite värme i den strålande solen, magic!!! Dagen har firats med ett pass på gymmet, promenad i solen och super trevlig brunch på nya Ett...en dag med toppbetyg alltså!!


Camilla är av latinskt ursprung och betyder "offertjänarinna" eller "offerprästinna". Detta tjusiga namn började användas i Sverige i slutet av 1700-talet och hade en popularitetsperiod på 1860- och 1870-talen, och sen återigen på 1960-talet....mina föräldrar var alltså inte helt moderna när de valde just detta namn till sin lilla kicka.... Numera är Camilla på avtagande i popularitet...så nu vet ni det!

Försökte komma på kända människor som heter samma vackra namn som jag men det var inte helt lätt....det är tydligen inte just så man ska heta för att lyckas här i världen...:-) De jag kom på var...


La Camilla Henemark - visserligen ganska cool på sin tid men är väl ganska försvunnen numera...


Camilla Parker-Bowles - prins Charles flamma och numera fruga....inte helt piffig donna...


Och så Camilla Läckberg - deckardrottningen. Hon är visserligen grym, läs hennes böcker om diverse mord i Fjällbacka om ni inte har gjort det!! Och så är hon ju ihop med Robinson-Martin, the original winner...bara en sån sak...!!!

Grattis på namnsdagen till dessa ladies och alla andra Camillor out there!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar