lördag 27 februari 2010

Brudbuketten och det hemliga språket...

Visste du att det förr var brudgummen som skulle köpa brudbuketten som en gåva från honom till bruden. Brudgummen valde ofta färg, blommor och antal blommor i buketten beroende på vilka känslor han ville förmedla till sin brud eftersom varje blomsterfärg, varje blomma och antalet blommor har sin speciella mening.



Så det gäller att ha koll på detta när man ska ge bort blommor eftersom typen av bukett kan betyda allt från vänskap till frieri... :-) Här får du lite koll på blomsterspråket som användes redan av de gamla grekerna och i Orientens harem!

Olika blomstersorter har olika betydelser:

Amaryllis (röd) Jag högaktar dig från djupet av min själ
Anemon Din svartsjuka är överflödig
Aster (violett) Älskar du som jag?
Aster (vit) Lugna dina upprörda känslor
Blåklint Det vackra är inte alltid det viktiga
Cyklamen Jag älskar som tidsfördriv
Förgätmigej Låt min bild evigt bo i ditt hjärta
Gullviva Ge mig nyckeln till ditt hjärta
Hortensia Varför glömde du mig?
Hundkex Jag är din slav
Hyacint Vaknande, spirande och gryende kärlek
Iris Fordra gärna vänskap, men inte kärlek
Jasmin Bara en natts lycka
Kaprifol Tvivla inte på min kärlek
Kardborre Du är alltför efterhängsen
Klöver (röd) Jag vill förbli fri, som jag har varit
Klöver (vit) Neka mig inte vänskap
Kärleksört Får jag aldrig träffa dig ensam?
Ljung Du är otacksam
Lönn Du är inte särskilt söt
Maskros Avvisad kärlek
Myrten När ska vårt bröllop stå?
Narciss Jag älskar, men inte dig
Orkidé Otrohet
Pensé Tänk på mig
Påsklilja Jag kan inte uthärda tanken på att mista dig
Ringblomma Stilla djup sorg, förtvivlan
Ros (röd) Jag älskar dig
Snödroppe Du lockar fram kärleken i mitt hjärta
Solros Storsinthet
Tulpan (gul) Hopplös kärlek
Tulpan (röd) Kärleksförklaring
Tussilago Den första kärleken
Ängsviol Jag är inte den rätta, som du söker



Blommans färg betyder:

Rosa Jag är förälskad och trogen.
Röda Jag längtar efter dig.
Orange Jag är din vän.
Mörkröda Jag väntar på dig.
Lila Jag önskar dig all lycka.
Blå Jag är dig trogen intill döden.
Gula Du är solen i mitt liv.
Vita Jag tror på din ärlighet och oskuld.

Och skulle du få en bukett med Röda/Vita/Blå blommor så betyder det att det är ett frieri!!!



Antalet blommor betyder:

1 Du är allt för mig.
2 Jag vill resa bort med dig.
3 Jag vill träffa dig igen.
4 Jag högaktar och tackar dig.
5 Jag vill göra allt för dig.
6 Jag tror inte på dina löften.
7 Jag älskar dig.
8 Jag är din intill döden.
9 Jag vill vara ensam med dig.
10 Vill du bli min hustru/man.



På 1700-talet hade bruden ofta en liten bukett fastsatt på klänningen. Brudbuketten så som vi är vana att se den idag började användas först i mitten av 1800-talet. Den var då liten och enkel och blommorna var vita eftersom det symboliserade renhet. På senare år har buketten blivit både större och mer avancerad och finns nu i massor av olika varianter som till exempel droppformade, runda och ovala. Rosor, liljor och orkidéer hör till de populäraste blommorna i en brudbukett. Och nu vet du ju vad de betyder!! :-)



När man funderar på hur brudbuketten, tärnornas och näbbarnas buketter, brudgummens corsage och blomdekorationer ska se ut är det kan det vara bra att ha en tanke på att blommorna gärna ska stämma överens med färg på hår, klänning och makeup samt med hela arrangemanget och det tema brudparet har valt för sitt bröllop. Man kan också tänka på att formen på brudbuketten inte bör skilja sig för mycket från brudens kroppsbyggnad. En lång brud kan ha en droppformad bukett, en kort brud passar bra med en liten bukett och till en mer storvuxen kvinna passar det bra att ha en vid bukett. Annars kan det antingen bli att brudbuketten tar över eller inte riktigt kommer till sin rätt om den är för liten.



Oavsett vilken färg eller form man väljer på brudbuketten sägs det att en blå blomma i buketten bringar lycka. Det kan vara en gullig detalj och passar den inte riktigt i buketten kan den sättas så att bara bruden ser den. En annan söt sök för bruden att göra är att (efter en ny trend från USA) i efterhand sticka in två speciella blommor i brudbuketten. På vägen in mot altaret stannar hon till vid sin mor och ger henne en av blommorna. På vägen ut ger hon den andra blomman till sin nyblivna svärmor!

Nu vet du lite om brudbuketter och det spännande blomsterspråket. Gå nu ut och köp en vacker bukett med mening till någon du tycker om!! Eller varför inte en vacker bukett till dig själv :-)

Tre orangea Amaryllis från mig till er!!
Kraam!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar