söndag 27 december 2009

God Jul vänner!

Jag hade inte med min dator över jul så tyvärr har det varit lite dåligt med bloggandet ett par dagar, sorry för det! Men här kommer i alla fall ett mycket sent God Jul!!! Hoppas ni alla haft en riktigt mysig och skön jul med alla era nära och kära, massor med mat och julgodis och såklart finfina klappar!! Och eftersom vi redan är ett par dagar efter jul och nyårsafton närmar sig med stormsteg passar jag på att slänga in ett Happy New Year också, bara för att vara på den säkra sidan om bloggandet ska gå lika trögt nästkommande dagar....men det ska det ju inte såklart :-)!!

Själv firade jag jul i Skåne med familjen, jätte mysigt! Jag stängde faktiskt butiken redan i tisdags och tog tåget söderut i onsdags morse!



Lämpligt nog tog all mat i kylskåpet slut precis lagom till jag skulle åka iväg (i ärlighetens namn är nog välfyllt det sista man någonsin skulle kunna kalla just mitt kylskåp). Så det blev Espresso House frukost på tåget! Ganska mysigt faktiskt.

Ha ha lyckades dessutom göra bort mig lite....försökte prata i telefon på tåget men mottagningen där är under all kritik, så jag satt och svor lite i telefonen över 3 och deras jäkla dåliga mottagning. När samtalet sedan bröts för femtielfte gången och jag muttrade för mig själv, sa killen som satt mitt emot att det kommer att bli bättre. Jaha sa ja, hur vet du det?! Jo för jag jobbar på 3! svarade killen då....oops!

Tågresan var annars väldigt vacker där vi for fram genom ett vintervitt landskap.


Väl framme hos mamma och pappa fick jag ett varmt välkomnande av hunden Oscar som direkt gick loss på mina väskor i jakt på nåt gott....godis fanns det i väskorna, hemgjort julgodis och allt, men de hittade han inte som tur var!



Sen var det dags för julförberedelser. Mamma och jag rullade ungefär tusen köttbullar tror jag, eller kanske inte men en massa små rackare var det. Och så skulle familjen Möllers julkrubba upp. Den är en historia för sig. Den håller på att bli ganska så överbefolkad, minst sagt! Krubban är från början en klassisk fin krubba med Maria och Josef och det lilla Jesusbarnet. Och lite klassiska får och stall och sånt. Men varje år så länge jag kan minnas får jag och min bror var sitt nytt djur till krubban. Detta har resulterat i att djurpopulationen vuxit ganska kraftigt....med diverse blandade djur som resultat. Allt från dinosarier, fladdermus och insekter till vacker marmor åsna, Tiger och Ior..... I år var det två djur i jade från Kina där mamma och pappa var tidigare i mars, snacka om att planera julklappar i god tid...!


Mellan julförberedelserna fixade vi med den tidigare nämnda nyinköpta minkpälsen som numera blivit kortare. Min mamma är så duktig, hon är en sån där super mamma som kan allt. Laga mat, sy, sticka....allt sånt som man inte kan själv. Så om jag får för mig att en minkpäls ska kortas så inga problem, mamma fixar det! Och svänger dessutom till en fantastisk sjal av pälsen som blir över! Vem ska göra sånt till mina barn om jag får några....?! Eh mormor, please.....

Och så skulle ju alla klappar slås in! I år tror jag att minst 75% av alla julklappar under granen kom från Wedding by Camilli - från alla till alla!!! Fiiina saker med andra ord :-)



På självaste dopparedagen går vi alltid till kyrkan, det är en mysig tradition. Kyrkan i Viken är så fin med blått tag och stora kristallkronor och skepp som hänger över gången. Min familj är väl ganska långt ifrån religiös men det är mysigt på julafton att sjunga alla julpsalmerna och höra julevangeliet.


Kändes bara en aning pinsamt att fota inne i kyrkan....

Efter kyrkan var det dags för den klassiska julginen och julklappsutdelning...ha ha ha tvära kast, från den heliga kyrkan rätt ner i syndernas näste!



Alla blev väldigt glada och nöjda med sina julklappar i år. Finast tyckte jag att jag och butiken fick. Vi fick nämligen en vit fin Nespresso maskin!! Så nu kommer det serveras latte på löpande band, och ni är såklart välkomna att komma och smaka!!

Ivrigast i vår familj är nog Oscar som blir väldigt uppspelt på jul, trots att han nu är så gammal att han har blivit nästan döv och till och med trillat ner för trappan ett par gånger. Flera gånger fick vi köra ut honom när han krupit in under granen, och ett par gånger norpade han paket och började öppna....fast det inte var hans....dålig stil tycker jag! Men när han väl får paket som är till honom är han väldigt rolig att titta på för han förstår faktiskt att det är nåt inuti paketet och att pappret ska av. Så han går loss på det fullständigt, mycket underhållande.



Det var skönt att vara ledig över jul och komma bort från stan lite. Det gicks långa promenader, sovs mycket, åts enorma mängder, och dracks...



På juldagen var det champagne framför öppna brasan!


Precis som jag och min bror får djur får min mamma en ny tomte varje år. De bor här uppe på den öppna spisen.

På annandagen var jag och mamma inne i Helsingborg och kollade lite på rean. Det gick faktiskt ganska lugnt och städat till, inte alls sådär hysteriskt som det kan vara på reastarten. Jag hittade en jätte fin Odd Molly blus som jag spanat på länge men tyvärr inte i min storlek, så jag får kolla i Göteborg istället, det får nog bli morgondagens projekt. För nu har jag kommit hem igen!

Tack mamma och pappa för en mysigt jul!



Och tack för den nya minksjalen, kommer nog aldrig ta av mig den!!!

Puss och kram och massor med julkramar igen!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar