fredag 4 december 2009

Den stora årliga julkalenderstävlingen!

Min mamma är ett par år över 60 men barnsligare än de flesta :-) Inget fel i det, det är alltid nära till skratt med mamma och det är härligt! Men denna barnslighet kan ta sig olika uttryck och ett är den årliga julkalenderstävlingen. Bara det att min mamma varje år köper julkalender....till sig själv!!! Men visst, jag är inte så mycket sämre jag, jag har också julkalender....som mamma köper :-) Vi har alltid en speciell kalender som bara säljs i en viss affär i Göteborg. Den heter barnens julkalender och är nytryck av konstnärinnan Aina Stenberg-MasOlles kalendrar. Varje år är det olika motiv och det är helt underbara bilder, känns som riktig härlig traditionell julkalender. Detta året är trycket från 1948.


Men tillbaka till barnsliga mamman och julkalenders-tävlingen. Reglerna är enkla, testa gärna hemma :-) Det gäller helt enkelt att vara den första som hittar alla luckorna i nummerordning. Och då är det ju en fördel om man har en kalender där luckorna är utspridda huller om buller, annars blir det inte en så kul tävling.... När jag var liten och alla i familjen (läs jag, mamma och min bror - pappa var aldrig riktigt lika involverad i julkalendrarna...) hade varsin kalender, satt alla med sin kalender och gjorde samtidigt och den som var först klar vann en mycket ärorik seger. När man blev lite äldre och tyckte det var lite töntigare med julkalender köpte ju mamma såklart fortfarande sin så då fick vi göra om tävlingen eftersom det bara fanns en kalender, så då tog vi istället tid. Numera har denna tävling utvecklats ytterligare och är idag väldigt förfinad och teknisk. Den görs nämligen på telefon!

Barnsliga mamman hade i år i god tid skickat en kalender till min butik. Man måste köpa dessa mycket speciella kalendrar tidigt för de kan ta slut och då är det en riktig katastrof.... Och mycket riktigt, den 1:a december ringde barnsliga mamman mig och sa uppspelt: Är du redo??? Det var signalen för att plocka fram sin kalender. Naturligtvis skulle man kunna fuska väldigt lätt på denna tävling när den sker på telefon...ha ha ha jag ser det framför mig, hur mamma sliter sitt hår för att hitta alla luckor först medan jag sitter med fötterna på skrivbordet, pillar mig i naveln och räknar upp nummer lite då och då när det passar samtidigt som jag läser Aftonbladet på nätet....MEN vi har naturligtvis en hederskodex så fuskar det gör man INTE. Jag kan säga att tävlingen i år var riktigt rafflande....jag ledde från början, fick problem på lucka 14 då mamma kom ikapp, hittade 14 tillslut och satte av i rivfart igen, mamma fick också problem på 14....lurig rackare till lucka det där....och kom aldrig riktigt ikapp sen och jag skulle vilja påstå att jag vann hela konkarongen ÖVERLÄGSET!!!! Ära och glory till mig!! Men i ärlighetens namn ska sägas att mamma vann förra året, så nu ska det bli mycket spännande hur det går nästa år....

Lucköppning varje dag i butiken, kom gärna hit med din egna kalender så kan vi tävla....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar