onsdag 15 september 2010

Bästa fastighetsskötaren!!!

Imorse var jag uppe och hoppade 07.20....det kan jag säga är orimligt tidigt för mig! Phi, fnyser säkert ni nu som kanske till och med redan kommit till jobbet vid den tiden, men jag är sjukt morgontrött! Har alltid varit, kommer alltid vara! Jag önskar verkligen att jag inte var det för de få gånger man vaknar tidigt och är pigg tycker jag är underbara. Man får så mycket gjort när man är uppe tidigt på något sätt. Men som sagt, det är inte mycket man kan göra åt det...

När jag var liten förde vi en kamp varje morgon jag och mamma.... Började alltid med att hon kom in och väckte mjukt och gulligt. 10 min senare kom hon in och väckte igen, inte alls lika gulligt. Sedan började bankandet i väggen...mitt sovrum låg vägg i vägg med köket...och sen kom det värsta av allt! Om jag fortfarande inte hade gått upp efter att det bankats ett tag så kom mamman ilsket fräsande med en blomsterspruta med iskallt vatten i högsta hugg, slet av mig täcket och sprutade det kalla vattnet på mig där jag låg helt oskyldigt sovandes....brr huu, en sån brutal behandling kan ju ge men för livet... Men samtidigt får jag ju ge henne det den där mamman att det var ju oerhört effektivt, upp flög man som ett skott!!

Well well, imorse var jag alltså uppe och hoppade sjukt tidigt och detta för att jag skulle få manligt besök!!! Och inte vilket besök som helst, klockan 07.30 ringde nämligen målaren på dörren!! Jag ska äntligen få ommålat i mitt sovrum! Jag möblerade om för ett tag sen och då såg man verkligen hur hemskt det såg ut där! Det har varit någon sorts randig tapet som i och försig varit helt ok, men med massa slitna ställen och dessutom väldigt smutsig. Så nu ska jag få det målat vitt, lovely! Bästa Ulrika hjälpte mig att tömma allt igår, thanks darling!!


Som ni ser här på bilden är det även tömt och täckt golv i hallen...ni ser även den oerhört läckra caffe latte färgen på väggen... Den kanske kändes fräsch för några år sedan när jag fick det omgjort, men känns inte helt spännande år 2010!! Dessutom vet jag inte riktigt hur jag tänkte med en mörk färg i lägenhetens enda rum utan fönster...hmmm. Dessvärre var det inte såå förskräckligt längesen jag fick det omgjort och de brukar ju inte vilja betala många kronor i onödan på renovering i hyreslägenheter.

MEN det är då den fantastiska fastighetsskötaren kommer in i bilden - Leif!!!! Kommer ni ihåg att jag pratat om Leif tidigare, när jag fick mitt nya kylskåp, och jag tipsade er om att man alltid ska hålla sig vän med sin fastighetsskötare, IT-killarna och andra fixarmän!! Leif pratar en riktigt go göteborgska och av någon anledning börjar jag alltid prata som honom när vi pratar :-)

Leif, sa jag, det här ser ju inte bra ut! och pekade på väggarna, och lade åter huvudet på sne (som med kylskåpet!! Funkar faktiskt utmärkt bra när man dessutom har lockigt hår, blir liksom extra effektfullt!!).
Naj de ser väl inte så sköj ut, sa Leif. Och där har de ju släppt lite också, fortsatte han och pekade på ett litet litet hörn av tapeten som hade släppt i limmet. Ja du vi får la kölla på det vet du, sa han sen lite diffust, fast ändå på något sätt med undertonen att det här löser vi...
Och när målaren ringde mig var det fortfarande en aning diffust, på hans lapp stod det: Hall?
Men då satte jag igång med Leifs göteborgska och sa till målaren att då tycker jag att vi ändrar det frågetecknet till ett utropstecken lite snabbt och lätt!
Ja ja, sa målaren, men även han lite diffus...!
Men Ulrika och jag tömde även hallen så de inte skulle ha så mycket val, och mycket riktigt sa målaren imorse att ja ja nu när du har tömt och allt så är det ju lika bra att vi målar!! HURRA!!!

Här står målaren...


...och inne i hörnet gömmer sig även Leif som kom och inspekterade! Och då satte jag in dödsstöten:
Leif, sa jag, det där golvet inne i sovrummet är ju inte så sköj.
Nä, sa Leif, det är ju inte så sköj....
Vad gör vi åt det? sa jag och log mitt allra sötaste leende, gulaktig linoleum matta är ju inte så sköj.
Ja du, sa Leif, vi får la kölla på det....


...hua visst är det riktigt gräsligt fult golv?! Så hjälp mig nu att hålla tummarna riktigt riktigt hårt för att bästa Leif löser även ett nytt golv!!! Det får jag veta på fredag när jag kommer hem för nu får jag flytta ut ett par dagar tills målaren är klar. Så nu har jag bjudit in mig själv på en sleep-over så ikväll vankas det pyjamasparty!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar